Na lednovém all hands meetingu jsme se dotkli využívání slovních zkratek v komunikaci. My totiž ve firmě slovní zkratky cíleně nepoužíváme a jejich využívání nepodporujeme. A to z důvodu, že znepřehledňují komunikaci a snižují její srozumitelnost.

Sám jsem tento zvyk zavedl v roce 2013 a jsem jeho aktivním propagátorem. Proto mě překvapilo, že mám jednu zkratku velmi zaužívanou a často ji používám. Byl jsem překvapený, když mě kolegové upozornili na to, že jí nerozumí. Opakování je matka moudrosti. Poučil jsem se.

Proč jsme se vlastně rozhodli v MoroSystems slovní zkratky nepoužívat?

Co jsou to slovní zkratky?

Jan Solnička, 14.5.2009, napsal

Zkratky jsou zvláštní slova. Vytváříme je proto, aby nám usnadnily život, ale než se jim to povede, musí nám ho nejdříve zkomplikovat. To se děje v momentu, kdy se s nimi setkáváme poprvé.

Potom, když už víme, co znamenají, můžou pro nás začít být užitečné, ale zase ne napořád. Existuje míra, kdy používání zkratek různé situace ulehčuje. Ale jakmile tuhle pomyslnou laťku překročíme, jsou zkratky zase na obtíž, protože je jich najednou moc a dorozumívání to komplikuje. Zdá se, že to s námi nemají ty zkratky vůbec jednoduché.

Zkratky nám mají usnadnit život, ale než se jim to povede, musí nám ho nejdříve pořádně zkomplikovat. To se děje v momentu, kdy se s nimi setkáváme poprvé.

Já bych si dovolil tento výrok upravit a dále rozvést.

Podle mého názoru nám zkratky usnadňují život pouze v případě, že se s nimi PRAVIDELNĚ A ČASTO setkáváme a AKTIVNĚ je používáme v úzké skupině lidí se shodným slovníkem, jinak nám čtenářům vždy život komplikují. Současně se jich nesmí příliš mnoho vyskytovat blízko u sebe, pak se komunikace stává naprosto nečitelná a nesrozumitelná i pro skupinu lidí, která s nimi často pracuje.

Proto všechno v MoroSystems slovní zkratky v komunikaci nepoužíváme.