Ve výběrových řízeních říkají všichni dodavatelé totéž, takže nezbývá než porovnávat podle měřitelných parametrů. Váhu zadavatelé často přikládají především ceně – vítězí ten, kdo je nejlevnější. Uzavírají potom smlouvu s představou, že druhá strana dodá řešení, a ještě se s rezervou vejdou do stanového rozpočtu.

Tradiční výběrová řízení nutí dodavatele lhát. Je nutné změnit jejich formu.

O pár měsíců později zjistíte, že se blíží termín a stále nemáte použitelnou aplikaci. S dodavatelem se rozloučíte ve chvíli, kdy pochopíte, že není schopný řešení za dohodnutých podmínek dokončit. Jenže co pak? Aplikace nikde a rozpočet je téměř vyčerpaný.

Tradiční výběrová řízení nutí dodavatele lhát. Zadavatelé po nich chtějí přesná čísla na základě nejasných, nekompletních a neúplných požadavků, které se často liší od skutečných potřeb. Nikdy to nefungovalo, a přesto to zkoušíme stále dokola. Primárně je tedy nutné změnit formu výběrového řízení, ideálně na zkušební miniprojekt, kde se dodavatel reálně ukáže,“ říká Jarek Procházka, transformační a inovační mentor, Differ

Krokem číslo jedna by mělo být především výběrové řízení, která vám umožní prověřit schopnosti dodavatele v praxi. Pokud s někým chcete spolupracovat několik dalších let a do jeho práce investovat desítky milionů, věnujte mu více času na začátku. Jděte po hmatatelných důkazech, že to bude fungovat.

5 kroků, které vám pomohou s výběrem technologického partnera, se kterým bude radost spolupracovat

  1. Navštivte kancelář dodavatele. Můžete tak osobně pozorovat atmosféru na pracovišti a pobavit se se zaměstnanci. Máte-li příležitost, zajděte s budoucím týmem na oběd.
  2. Uspořádejte analytický workshop. Ověříte si, jak lidé z týmu dodavatele reagují a na co se ptají; O co se zajímají a o co naopak.
  3. Vyzkoušejte si spolupráci na miniprojektu. Ideálně takového, který potom využijete při realizaci hlavního projektu.
  4. Setkejte se s uvedenými referenčními zákazníky nebo si aspoň zavolejte. Ptejte se jich na klíčové aspekty spolupráce, na její silné a slabé stránky atd.
  5. Položte dodavateli konkrétní otázky a očekávejte konkrétní odpovědi. Neptejte se pouze na technické aspekty spolupráce. Pokládejte otázky, která vám umožní lépe pochopit, jak dodavatel přemýšlí a chová.

Příklady takových otázek mohou být

  • Jaké role jsou zapojeny do projektu? Jaké jsou jejich odpovědnosti a jak tyto role vychováváte?
  • Jakým způsobem řešíte zastupitelnost klíčových lidí?
  • Jak zajišťujete rozvoj a vzdělávání zaměstnanců? Co děláte pro jejich spokojenost?
  • Jaké byly v poslední době vaše tři největší faily?
  • Jak máte nastaven standard kvality vývoje a proč?
  • Kdy jste si naposledy dávali feedback? Co jste na jeho základě změnili?

Vybíráte partnera, se kterým budete roky spolupracovat. A to se vyplatí nepodcenit

Problematika řešení byznysových výzev skrze vývoj softwaru je relativně komplexní. Nehledejte proto pouze dodavatele, který bude dělat, co mu řeknete. Hledejte technologického partnera, který se zajímá o váš byznys, vaše byznysové záměry a výsledky. Partnera, který vám je pomůže dosáhnout.

Nevybírejte si jej bez toho, aniž byste si vyzkoušeli, jak vám spolupráce s jeho týmem funguje. Volbou nejlevnější nabídky často neušetříte. Čas investovaný do výběrového řízení se vám vrátí ve formě výrazně vyšší šance na doručení užitečného řešení bez zbytečně vyhozených peněz.

e-book ke stažení   Zaujalo Vás toto téma? Pak pro vás máme připravený celý e-book, který si můžete stáhnout zdarma.