Ve výběrových řízeních říkají všichni dodavatelé totéž, takže nezbývá než porovnávat podle měřitelných parametrů. Váhu zadavatelé často přikládají především ceně – vítězí ten, kdo je nejlevnější. Uzavírají potom smlouvu s představou, že druhá strana dodá řešení, a ještě se s rezervou vejdou do stanového rozpočtu.
Tradiční výběrová řízení nutí dodavatele lhát. Je nutné změnit jejich formu.
O pár měsíců později zjistíte, že se blíží termín a stále nemáte použitelnou aplikaci. S dodavatelem se rozloučíte ve chvíli, kdy pochopíte, že není schopný řešení za dohodnutých podmínek dokončit. Jenže co pak? Aplikace nikde a rozpočet je téměř vyčerpaný.
„Tradiční výběrová řízení nutí dodavatele lhát. Zadavatelé po nich chtějí přesná čísla na základě nejasných, nekompletních a neúplných požadavků, které se často liší od skutečných potřeb. Nikdy to nefungovalo, a přesto to zkoušíme stále dokola. Primárně je tedy nutné změnit formu výběrového řízení, ideálně na zkušební miniprojekt, kde se dodavatel reálně ukáže,“ říká Jarek Procházka, transformační a inovační mentor, Differ
Krokem číslo jedna by mělo být především výběrové řízení, která vám umožní prověřit schopnosti dodavatele v praxi. Pokud s někým chcete spolupracovat několik dalších let a do jeho práce investovat desítky milionů, věnujte mu více času na začátku. Jděte po hmatatelných důkazech, že to bude fungovat.
5 kroků, které vám pomohou s výběrem technologického partnera, se kterým bude radost spolupracovat
- Navštivte kancelář dodavatele. Můžete tak osobně pozorovat atmosféru na pracovišti a pobavit se se zaměstnanci. Máte-li příležitost, zajděte s budoucím týmem na oběd.
- Uspořádejte analytický workshop. Ověříte si, jak lidé z týmu dodavatele reagují a na co se ptají; O co se zajímají a o co naopak.
- Vyzkoušejte si spolupráci na miniprojektu. Ideálně takového, který potom využijete při realizaci hlavního projektu.
- Setkejte se s uvedenými referenčními zákazníky nebo si aspoň zavolejte. Ptejte se jich na klíčové aspekty spolupráce, na její silné a slabé stránky atd.
- Položte dodavateli konkrétní otázky a očekávejte konkrétní odpovědi. Neptejte se pouze na technické aspekty spolupráce. Pokládejte otázky, která vám umožní lépe pochopit, jak dodavatel přemýšlí a chová.
Příklady takových otázek mohou být
- Jaké role jsou zapojeny do projektu? Jaké jsou jejich odpovědnosti a jak tyto role vychováváte?
- Jakým způsobem řešíte zastupitelnost klíčových lidí?
- Jak zajišťujete rozvoj a vzdělávání zaměstnanců? Co děláte pro jejich spokojenost?
- Jaké byly v poslední době vaše tři největší faily?
- Jak máte nastaven standard kvality vývoje a proč?
- Kdy jste si naposledy dávali feedback? Co jste na jeho základě změnili?
Vybíráte partnera, se kterým budete roky spolupracovat. A to se vyplatí nepodcenit
Problematika řešení byznysových výzev skrze vývoj softwaru je relativně komplexní. Nehledejte proto pouze dodavatele, který bude dělat, co mu řeknete. Hledejte technologického partnera, který se zajímá o váš byznys, vaše byznysové záměry a výsledky. Partnera, který vám je pomůže dosáhnout.
Nevybírejte si jej bez toho, aniž byste si vyzkoušeli, jak vám spolupráce s jeho týmem funguje. Volbou nejlevnější nabídky často neušetříte. Čas investovaný do výběrového řízení se vám vrátí ve formě výrazně vyšší šance na doručení užitečného řešení bez zbytečně vyhozených peněz.
Poslední komentáře