Cloud je trend, který se stal životní nutností pro všechny velké softwarové firmy. Ty do něj soustředí veškerou energii a vývoj a naopak se odklánějí od customizovatelných on-premise řešení. Zaměření na cloudovou strategii oznámil i velký hráč na trhu Atlassian, který letos v únoru ukončil podporu serverových instancí svých nástrojů. Přestane také vyvíjet aplikace či poskytovat technickou podporu pro licenci edice Server. Pro zákazníky je to však příležitost, jak si ve svých Atlassian systémech udělat pořádek. Jak takový „jarní úklid“ vypadá?

Morosystems Orchestra

Největší obavu mívají firmy z migrace samotné. Jak dlouho to bude trvat, co to bude stát a jaký bude její přínos? To jsou otázky, které je třeba si hned na začátku vyjasnit, nastavit očekávání, zmapovat uživatelské potřeby a popsat klientovi celý proces. Z jeho strany je potřeba vůle a chuť začít prakticky znovu, s čistým stolem. Čím lépe prvotní oťukávání s cloudovým řešením proběhne, tím se zvyšuje i šance na lepší výsledek. Celý proces je jasně definovaný a vybraný technologický partner by měl vést klienta krok za krokem.

Před přechodem do cloudu si ujasněte, co chcete

Na samém počátku si musí zákazník uvědomit, že data již nebudou na jeho vlastních serverech, ale poběží v cloudu Atlassianu. Pak přichází na řadu další krok. V něm firma teprve zjišťuje, jak a zda vůbec může systém migrovat, jak dlouho bude proces trvat a kolik to bude stát. A to je právě vhodná chvíle kontaktovat partnera. Ten se bude ptát na základní otázky: Co budete chtít v cloudu dělat? Co bude potřeba ze stávajících procesů nahradit a přizpůsobit? A především – jste ochotni postavit celý systém od začátku?

Zásadní je, aby si klient uvědomil, že přístup „chceme mít v cloudu všechno, co máme teď“ zkrátka nefunguje. Jednak to nemusí být výhodné z hlediska ceny a technologické náročnosti, jednak tím přichází o příležitosti optimalizace. Své možnosti se přitom dozví hned po provedení úvodní analýzy (assessment of cloud migration). Už ta napoví, co všechno půjde a nepůjde v cloudu udělat. Nutno podotknout, že analýza je průběžná, paralelně s ní probíhá komunikace s klientem, který má o všem přehled, včetně plánů a rozpočtu.

Kde se budou data nacházet? Firmy chtějí mít jasno

Přechod do cloudu s sebou vždy přináší obavy a výzvy, které je třeba rozkrýt a pojmenovat. Největší cenu mají pro firmy data, proto jim také věnují největší pozornost. Budou se ukládat v Evropě, nebo v Americe? Dnes je již možné u Atlassian produktů lokaci vybrat, v potaz je třeba ale brát i hosting jednotlivých aplikací – některé jsou lokální, jiné mají globální podporu. Reálně se však málokdy stane, že by partner, který má migraci na starosti, nedokázal vybrat vhodnou a ověřenou náhradu.

Další výzva je velikost dat. A to jak z pohledu příloh, tak například dle množství issues v Jiře. Není třeba možné migrovat milion issues za 24 hodin, spíš je to zhruba 200 000 za den, takže se adekvátně tomu musí plánovat – jak na straně zákazníka, tak na straně dodavatele. Při přechodu do cloudu je proto třeba dbát na architekturu, integrace a správu licencí a uživatelů. V MoroSystems máme pro migraci jasně definovaný proces. Mapujeme potřeby, validujeme důležitost customizací, navrhujeme vhodné řešení. Cílem musí být vždy naplnění potřeb uživatelů.

Dejte sbohem přebujelému systému

V rámci analýzy probíhá i detailní mapování současného prostředí, které firma používá. V jeho rámci se doporučuje smazání konfigurací, které není třeba migrovat. Pokud se jedná o přebujelý systém se spoustou aplikací, pluginů, workflows či přizpůsobení na míru, je možné řešit vše do detailu. Většina adminů na straně klienta si tuto potřebu naštěstí uvědomuje a bývají vstřícní. V MoroSystems jim pomáháme vše rozklíčovat, nebo doporučíme, co migrovat a co archivovat. Zároveň zjišťujeme detaily procesu – pokud je pro klienta důležitý, hledáme alternativy. Navíc se všechno zálohuje, proběhne testovací migrace, během níž se data mažou. Na konci ale vždy záleží na zákazníkovi, aby určil, které věci v novém systému budou. Nicméně ještě se nám nestalo, že bychom původní systém nechali běžet, protože jsme nenašli alternativu.

A jak je to řečí čísel? Nejvíce vidět je deduplikace pluginů, někdy běží třeba tři aplikace se stejným nebo podobným využitím, které můžeme sloučit do jedné. Někdy se stává, že má klient koupených více uživatelů, než reálně potřebuje – u velkých zákazníků to můžou být v krajních případech až stovky. Mezi hlavní důvody pro migraci pak sami uživatelé v průzkumu od Atlassianu uvádějí, že hlavní motivací byly pro 65 % z nich nulové náklady za hardware a hosting, 62 % ocenilo zbavení se nutnosti manuálních upgradů a pro 33 % to bylo zvýšení výkonu. Mezi další důvody patřilo posílení bezpečnosti (28 %) a urychlení tempa inovací (21 %).


Při migraci je nejdůležitější udělat první krok a najít si vhodného Atlassian partnera, který má na vše jasně definovaný proces a provede vás jím od A do Z. U těch nerozhodnutých se provede PoC (Proof of Concept) a sbírá se zpětná vazba od uživatelů. Z naší zkušenosti bývá jejich reakce velmi dobrá, ať už z hlediska uživatelského prostředí, jednoduchosti, či srozumitelnosti. Přechod do cloudu je na jednu stranu nutnost, na druhou stranu však příležitost. Firmě totiž přinese nejen úspory, ale také flexibilitu a možnost dál růst bez omezení vlastního systému.