BarCampV sobotu 26.6.2010 se v Brně konala akce BarCamp, která slibovala zajímavou podívanou v podobě podnětných přednášek anásledných diskuzí. A jelikož se konečně podobná akce konala v „našem“ městě, vypravili jsme se na ni načerpat informace a trendy v internetovém byznysu. Připraveno bylo 24 přednášek ve třech sálech – my jsme jich zvládli 7. Celá akce se nesla silně na vlně informací ohledně startupů. Pokud jste se na BarCamp nedostali, přinášíme vám malou ochutnávku z přednášek, na kterých jsme se byli podívat.

HTML5 intro

První přednáška dne byla věnována HTML5. Tato přednáška byla předznamenáním Google Hackathonu, který probíhal souběžně s BarCampem a který se zaměřoval právě na HTML5 a tvorbu aplikace pro mobilní zobrazení s letní tématikou. Hlavní cenou byl Google Nexus One s operačním systémem Android.

Přednášejícím měl být Chewy Trewhella, ale ten se bohužel někde zasekl, takže ho nahradil Dave Hotchkiss. Jako podklad pro jeho prezentaci mu posloužila stránka, kterou Google nedávno spustil jako prezentaci schopností HTML5 (https://www.html5rocks.com/). Prošel tedy všechny novinky v HTML5 a CSS3 a upozornil nás na nejzajímavější vylepšení.

Přednáška to byla zajímavá, ovšem byla trochu poznamenána kratší stopáží a tudíž se nedostalo na všechno – pro člověka, který si drží obecně povědomí o HTML5, nepřinesla nic nového. Předpokládám, že další podrobnosti o HTML5 se zájemci dozvěděli na Hackathonu, kde Dave působil jako konzultant vznikajících aplikací.

Seznam.cz – SCRUM

Další přednáškou byla prezentace použití SCRUMu na projektech portálu Novinky.cz (přednášel Lukáš Gren z Seznamu), konkrétně při vytváření volebního speciálu. Ačkoliv je metoda SCRUM zajímavá a určitě najde svoje použití, po vysvětlení jejího použití v šestičlenném týmu Novinek jsme začali mírně pochybovat a její efektivitě.

Jelikož nemáme se SCRUMem vlastní zkušenosti, nedokážeme její efektivitu posoudit – z prezentace to ovšem vypadalo tak, že samotná metoda spotřebuje poměrně dost času v porovnání se samotným vývojem. Byli jsme ovšem ujištění, že SCRUM se dá použít i na menší týmy, takže kdo ví, třeba ji jednou na nějakém z našich projektů použijeme.

Sociální média v podnikání

Po obědě jsme se vydali na přednášku, která slibovala zajímavé téma – tedy využití sociálních sítí při propagaci vlastní značky nebo produktu. Přednášejícím byl Mario Mjankov. Více než o přednášku šlo více méně o diskuzi na dané téma. Přesto jsme se dozvěděli o zajímavých možnostech sociálních sítí v oblasti propagace a odnesli jsme si i nějaké tipy.

Mario celou dobu zdůrazňoval především to, že na českém a slovenském trhu firmy podceňují sílu sociálních služeb a internetu jako celku. Dalším jeho postřehem bylo, že pokud již facebook či twitter využívají, dělají to většinou špatně a neefektivně. Uvidíme, zdali se to v blízké budoucnosti zlepší. Hlavní otázka – tedy zdali použít či nepoužít tedy zůstává především na schopnostech dané firmy tuto platformu využít.

Know-how budování internetové firmy od nuly

Michal Truban byl dalším přednášejícím a svojí přednáškou nám chtěl přiblížit svoje zkušenosti s vybudováním jeho firmy Websupport.sk. Jedná se hostingovou firmu, která se z projektu 2 lidí stala poměrně velkou firmou, která zaměstnává 20 lidí (7 developerů) a má více jak 11000 zákazníků.

Mohli jsme si vyslechnout řadu klasických  pouček, ale i pár zajímavých tipů. Zaujal mě především jeho postoj k nápadu u startupu – Michal Truban tvrdí, že více než nápad je důležitá jeho realizace (s touto myšlenkou jsme se i částečně ztotožnili). Další zajímavou myšlenkou bylo tvrzení, že pro začátek byznysu je lepší být pouze ve dvou (a nikdy nerozdělovat firmu stejným dílem) – s tímto jsme se na druhou stranu ztotožnit nemohli, protože pokud nastanou nějaké rozepře, je lepší být v lichém počtu.

Jeho zkušenosti jsou ovšem opravdu hodnotné a rádi jsme si je vyslechli.

WebExpo startup show

Následovala prezentace dvou vybraných startupů pod taktovkou Václava Stoupy (organizátor nejen WebExpa). Oba projekty byly shodou okolností slovenské.

První z nich se jménem Soundz.fm je založen na zajímavé myšlence pohodlného poslechu internetových rádií. Přináší zejména možnost snadného zjištění právě přehrávané písničky a jejího snadného vyhledání. Tyto informace získává přímo parsingem z stránek internetových rádií. Celý projekt je již dostupný jako beta verze a bude se rozšiřovat jeho funkcionalita. Na tomto webu nás zaujala především myšlenka prodeje sebraných informací zpět rádiím, což je zajímavý byznys model. Sami bychom ale radši využili jeho desktopovou či mobilní variantu, než přehrávání rádií v okně prohlížeče (iPhone aplikace již vzniká).

Dalším projektem byla shodou okolností aplikace firmy Websupport, o které byla předchozí přednáška. Jedná se o web Nicereplay.com, který umožňuje monitorování kvality odpovědí supportu firmy. V praxi to funguje tak, že v odpovědi od supportu je uveden odkaz na jednoduchý dotazník, kde uživatel ohodnotí kvalitu odpovědi. Tento dotazník je pak spjat s řešeným problémem a člověkem, který ho řešil a je tak možno zjistit, který zaměstnanec je kvalitní a který ne. Zde se nám především líbilo, jak celý nápad vznikl – tedy samotou potřebou firmy Websupport nějaký takový nástroj mít. Byznys plán je postaven na prodeji určitého množství zaměstnanců, které lze skrz systém monitorovat.

Marketing malých a středních firem

Ačkoliv byla tato přednáška jedna z nejvtipnějších, dalo by se říci, že pro nás měla nejmenší informační hodnotu. Ano dozvěděli jsme se mnoho pouček ohledně toho, jak podporovat kvalitní marketing firmy, ale nebylo to nic, co bychom se nemohli dozvědět jinde. Proto jsme tuto prezentaci brali jako zajímavé zpestření a prezentaci marketingové firmy Adison (přednášela Alžběta Pavlínová).

Jak uspět s internetovým startupem na světových trzích

Poslední přednáška pod vedením Barbory Nevosadové byla opět o spuštění startupu, ale tentokrát se zaměřením na zahraniční klientelu. Opět zde zaznělo několik zajímavých myšlenek. Především, že důležitý je originální nápad. Dalším tipem pak bylo zapomenout na Česko (kde je 10 miliónů poměrně chudých obyvatel ;)  a velká konkurence) a podívat se za hranice, kde jsou možnosti mnohem větší.

Podle Barbory Nevosadové je třeba se zaměřit především na kvalitní překlady stránek a odstranění strachu z komunikace v cizím jazyce (v takovém, o kterém nevíte vůbec nic – např. řečtina apod.). Její společnost provozuje stránky, které jsou až v 21 jazykových mutacích.

Jediné co nás opravdu zaujalo je to, že byznys plán projektů její společnosti je postaven pouze na reklamách na daných webech, což nám přijde nedostatečné – zdá se ovšem, že to ve firmě Barbory Nevosadové funguje.

Závěr

Co tedy říci závěrem? Určitě jsme rádi, že jsme na BarCamp zavítali – získali jsme nespočet tipů na zamyšlení a nasáli atmosféru úspěšných projektů. Doufejme, že se bude konat v Brně více takových akcí, které budou sdružovat profesionály z oboru a budou posouvat možnosti internetových firem dál.

Nakonec ještě snad ještě jeden postřeh – na BarCampu jsem si připadal jako uživatel PC v menšině – všude kolem nás byly samé Macy a iPhony ;)  – kolega Standa ovšem tvrdil, že jde pouze o čínské kopie ;). Fotky z akce a další postřehy naleznete na  https://brno2010.barcamp.cz/ a hlavně na twitteru.

Budeme se těšit nejdéle za rok na další BarCamp v Brně.