Pojďte se s námi podívat na to, jak vypadalo naše první logo, co všechno jsme udělali pro to, aby naše firemní kultura přestála nárůst z 10 MoroSystémáků na 130, a co ještě chceme stihnout, než oslavíme 20 let.
2006: MoroSystems se probouzí
Náš vznik se datuje do roku 2006. Tehdy se pár studentů brněnské informatiky rozhodlo skočit rovnýma nohama do podnikání. Jak vzpomíná Standa Hybášek, spoluzakladatel MoroSystems, nebyl to ale krok do neznáma:
„Už v roce 2004 jsme při studiích začali vyvíjet v Javě pod značkou JavaWeb. Ve dne jsme se učili a po večerech jsme pracovali pro naše zákazníky. Protože nás to bavilo a poptávka byla čím dál vyšší, řekli jsme si, že bychom mohli založit firmu. Chtěli jsme dělat věci trochu jinak a lépe než ostatní firmy na trhu. A tak vzniklo MoroSystems.“
Prvních pár let tvořil náš hlavní byznys outsourcing vývojových týmů. S rokem 2010 přišla proměna – na trhu se začala objevovat poptávka po vývoji systémů na zakázku. Pod značkou MoroSystems jsme tak začali vyvíjet informační systémy, webové aplikace a portály na míru postavené na těch nejlepších technologiích na trhu.
Věřte nevěřte: co je to záhadné „Moro“
„Vůbec jsme nevěděli, jak firmu pojmenovat,“ směje se Standa Hybášek, spoluzakladatel MoroSystems, „Cílem ale bylo odlišit se od ostatních. Jednoho blíže neurčeného večera jsem listoval ve španělském slovníku a našel jsem, že „moro“ znamená „černý kůň“. Tak jsme vymysleli slovní hříčku Černý kůň ve vývoji software, kterou jsme chtěli dát firmám vědět, že se vyplatí si na nás vsadit. A jelikož v té době měla většina firem v názvu *Systems nebo *Group, tak z toho vzniklo MoroSystems.“
Standa si do dnešního dne stojí za tím, že na slovo „moro“ ve významu „černý kůň“ ve španělském slovníku doopravdy narazil. Ať jsme ale hledali, jak jsme chtěli, „moro“ jako výraz pro černého koně jsme ve španělském slovníku už nikdy nenašli…🙂
2008: Pracujeme pro eBay a Diebold Nixdorf
Mezi lety 2008-2010 k nám začaly přicházet první velké projekty. Z těch nejzásadnějsích určitě patří zmínit navázání spolupráce s firmami Diebold Nixdorf a eBay.
Pro Diebold Nixdorf – tehdy ještě Wincor Nixdorf – jsme v roce 2010 vyvinuli řešení pro monitoring a správu platebních terminálů a pokladen. Spolupracovalo se nám dobře. Dokonce tak dobře, že jsme po dokončení projektu nikam neodešli. Pro Diebold Nixdorf dodnes nástroj spravujeme, zároveň jsme pro zákazníka zpracovali další projekty. Aby toho nebylo málo, spolupráci jsme postupem času navázali i s AEVI, mezinárodním gigantem a špičkou na trhu v oblasti payments. Byly to právě projekty pro AEVI a Diebold Nixdorf, díky kterým jsme se stali odborníky na vývoj FinTech řešení.
Dalším zásadním momentem bylo naše zahájení spolupráce s eBay. Tým eBay nás původně oslovil s poptávkou naprogramování nástavby k nástroji Jira, která by jim pomohla efektivněji organizovat spolupráci jejich marketérů. Z malého pluginu jsme nakonec během 10 let spolupráce pro eBay na míru vyvinuli sofistikovaný nástroj pro řízení marketingových kampaní, který nese název RIO. V systému RIO nyní spolupracují týmy čítající tisíce marketérů a každodenně koordinují kampaně napříč kontinenty i časovými pásmy.
Naše cesta k Atlassian nástrojům
Práce na nadnárodních projektech nás naučila, že k dodání toho nejlepšího řešení je potřeba nastavit efektivní vývojový proces a organizaci spolupráce na projektech. K tomu nám od začátku pomáhaly nástroje Atlassian. Nejprve pouze Confluence a Jira, postupně jsme začali využívat výhody širokého portfolia Atlassian nástrojů.
Protože nám nástroje Atlassian pomáhaly dosáhnout skvělých výsledků a dlouhodobě jsme je viděli jako špičku v organizaci spolupráce, rozhodli jsme se stát certifikovaným Atlassian partnerem pro český trh. V roce 2018 jsme díky dlouholetým zkušenostem jako první v České republice dosáhli na nejvyšší příčku partnerství a získali status Atlassian Platinum Solution Partner. Dnes z pozice platinového partnera pomáháme konzultovat a implementovat Atlassian nástroje ve firmách, kde potřebují týmovou spolupráci dostat na ten nejvyšší možný level.
EasyMind: Myšlenkové mapy jednoduše v Confluence
Pro hladkou a efektivní spolupráci se častokrát vyplatí základní Atlassian nástroje doplnit o rozšiřující aplikace. Jako experti na Atlassian jsme neodolali a několik vlastních aplikací jsme vyvinuli. Zatím největší úspěch slavíme s aplikací EasyMind, která umožňuje uživatelům vytvářet myšlenkové mapy přímo v Confluence. EasyMind má 1+ milion uživatelů po celém světě – od Asie přes Německo až po USA, Rusko, Ukrajinu a Kazachstán.
Soutěže pro developery: Vytvořeno MoroSystémáky
Když jsme v roce 2015 poprvé spustili soutěž Probuď v sobě sílu Javy, ještě jsme netušili, že děláme employer branding par excellence. Tehdy jsme prostě potřebovali najít šikovné vývojáře. A protože po šikovných vývojářích byla (a je) extrémní poptávka, rozhodli jsme se naši náborovou kampaň pojmout netradičně.
Probuď sílu Javy byla soutěž, ve které se hrálo o lístky na premiéru filmu Star Wars: Síla se probouzí (2015). Šanci zasoutěžit si dostal každý, kdo vyluštil připravený kódovací rébus. Soutěž se těšila takové oblibě, že jsme si ji střihli podruhé v roce 2017, kdy měl premiéru film Star Wars: Poslední z Jediů.
Na Star Wars kampaně jsme navázali v roce 2019 výzvou FORM from HELL. Tentokrát jsme se rozhodli vytvořit něco unikátního a jen našeho – MoroSystémáci dali hlavy dohromady a společně postavili pekelný formulář vyvinutý v Reactu, který dokáže dokončit jen ten, kdo má pevné nervy a smysl pro humor. Úspěch kampaně byl OBROVSKÝ. Dokonce tak obrovský, že jsme ho po skončení kampaně nechali běžet. Potrápit se s ním můžete na www.formfromhell.cz. Schválně – zvládnete získat titul „Master of Form“?
2016: Prvních deset let
Je nás 100+ a slavíme prvních deset let. K brněnským kancelářím se přidaly kanceláře v Hradci Králové a Bratislavě, řada kolegů pracovala na home office nebo přímo u zákazníků. Jen za rok 2015 jsme realizovali 87 zahraničních cest. Podívali jsme se, jak funguje vývoj ve velkých firmách všude po světě. A připsali si na konto další velké projekty pro společnost AEVI; ať už šlo o transakční řešení pro síť čerpacích stanic Shell, systém pro platební terminály platebních stanic Total ve Francii, Německu a státech Beneluxu nebo o platformu pro věrnostní program MasterCard Priceless Specials.
Spolu s velkými projekty pro světové značky rostly naše znalosti a kompetence. Kromě profíků na vývoj nad platformou Java jsme postupně postavili týmy specializované na vývoj transakčních systémů a platebních řešení, BI a zpracování dat nebo třeba tým vyvíjející aplikace nad platformami iOS a Android.
Na podzim roku 2016 jsme v MoroSystems oslavili 10 let. Z malé brněnské firmy založené třemi studenty se za těch deset let stala firma, pro kterou začínala být kancelář ve starém věžáku na Šumavské příliš těsná.
Na podzim roku 2016 jsme v MoroSystems oslavili 10 let. Z malé brněnské firmy založené třemi studenty se za těch deset let stala firma, pro kterou začínala být kancelář ve starém věžáku na Šumavské příliš těsná. V prosinci roku 2016 jsme tak řekli sbohem původním brněnským kancelářím a přestěhovali jsme se do prvního patra budovy LennArt na Smetanově, kde sídlíme dodnes. A aby to MoroSystémákům v Praze a Bratislavě nebylo líto, přestěhovali se do nového také.
Jak jsme psali první Culture Book
Na konci roku 2016 čítalo MoroSystems více než 120 lidí. Spolu s projekty postupně narostl i počet MoroSystémáků a ve firmě už se nutně neznal každý s každým.
„Cítili jsme, že se naše firma mění. Dřív jsme pracovali s pár kamarády. Teď jsme kolem sebe měli přes šedesát lidí – a rozhodně jsme neměli přímý kontakt se všemi tak, jako tomu bylo na začátku. To nás mrzelo. Chtěli jsme, aby si přátelského ducha naše firma udržela, ať už bude ve firmě lidí 20 nebo třeba 100. Tak jsme si sedli s vedoucími našich týmů a společně jsme identifikovali hodnoty a principy, na kterých je naše firma postavená. A protože jsme do firmy chtěli přitahovat lidi se stejnými hodnotami – takové, kteří by nám přátelskou atmosféru ve firmě pomáhali udržet – rovnou jsme vše sepsali a vydali náš první Culture Book,“ říká Tomáš Páral, CEO MoroSystems.
2017-2019: Jsme na Cocumě
V letech 2017-19 jsme proměnili organizační strukturu firmy a dali dohromady skupinu seniorních MoroSystémáků, kteří v MoroSystems stráží firemní kulturu a pracují na jejím rozvoji. K rozpracovaným projektům z předchozích let přibyly projekty nové, ať už vývoj dispečerského portálu pro plánování a řízení autobusové dopravy pro Vega Tour, práce na nástroji pro řízení projektů a aktivit slovenské pobočky T-mobile nebo třeba vývoj zákaznického portálu pro AXA.
Cítili jsme, že na Cocumu patříme.
V roce 2019 vládla ve firmě spokojenost a perfektní nálada. Psala se Vize 2026, zahajovaly nové spolupráce a vznikla nová kariérní stránka. Měli jsme radost, když se nám ozval Petr Skondrojanis, zakladatel firmy Cocuma, jestli bychom nechtěli prezentovat MoroSystems na jejich webu a připojit se tak do komunity vybraných firem s výjimečnou kulturou. Cítili jsme, že na Cocumu patříme. A tak začaly práce na profilu, který dodnes hrdě ukazujeme světu. 💛
MoroSystémáctví
Dbáme na to, abychom společný čas netrávili jen na prací na projektech. Abychom se s kolegy, zákazníky a partnery znali a potkávali i mimo naše kanceláře. Od samého počátku totiž víme, že přátelská pracovní atmosféra a dobře nastavená spolupráce jsou pilířem a srdcem každého MoroSystems projektu.
Přátelská pracovní atmosféra a dobře nastavená spolupráce jsou pilířem a srdcem každého MoroSystems projektu.
MoroKilometry
V MoroSystems rádi běháme, jezdíme na kolech, posilujeme, plaveme, jezdíme na kolečkových bruslích… A rádi přispíváme na dobré účely.
V roce 2014 nás napadlo obě záliby propojit, a tak vznikly MoroKilometry. Celoroční soutěž, během které počítáme, kolik kilometrů jsme nasportovali. Na konci roku pak všechny kilometry sečteme a výslednou sumu věnujeme tam, kde je potřeba. V roce 2020 jsme například přispěli částkou 70 000 Kč na nákup přístroje pro HFNO (High Flow Nasal Oxygen) léčbu, která významně pomáhá pacientům s COVID-19.
MoroTýmování a MoroBesídka
Při práci ze 4 kanceláří i homeoffice je docela jednoduché ztratit kontakt se vzdálenějšími kolegy. Proto jsme se rozhodli organizovat dvakrát ročně celofiremní akci, kde se všichni sejdeme, zasportujeme, zazpíváme s kytarou u táboráku nebo se prostě jen bavíme. Dokud nám s tím covidový rok trochu nezamával, sjížděli jsme se pravidelně na jaře na MoroTýmování a uzavírali rok v předvánočním čase MoroBesídkou. Letos na podzim 2021 jsme na tradici MoroTýmování opět navázali a pevně doufáme, že společných akcí bude přibývat.
Sportovní turnaje
V MoroSystems žijeme sportem. Mimo jiné u nás najdete turnaj MoroSquash, MoroBadminton Cup, turnaj v kopané nebo volejbalu. Některé turnaje sahají hluboko do minulosti – například MoroSquash jsme poprvé odehráli v roce 2014. Pak jsou tady turnaje, ve kterých soutěžíme proti jiným firmám – od roku 2013 reprezentujeme MoroSystems ve Vísky Cup (turnaj v kopané), od roku 2015 na volejbalovém turnaji Kladoruby CUP, který každoročně pořádá náš CEO Tomáš Páral.
2020: Covid útočí
Na začátku roku 2020 se zdálo, že by to mohl být nejúspěšnější rok v historii firmy. Potom přišel COVID-19. Trh zachvátila nejistota a strach. Poptávka po vývoji softwaru klesla. Zavedli jsme úsporná opatření, omezili rozpočty a veškeré úsilí napnuli k realizaci projektů a získávání nových zákazníků.
Na začátku roku 2020 se zdálo, že by to mohl být nejúspěšnější rok v historii firmy. Potom přišel COVID-19.
Stejně jako si celý svět prošel krizí, i my jsme si sáhli na pomyslné dno. Přes nepřízeň osudu se nám ale podařilo výpadek projektů překlenout a udržet tu nejvyšší možnou kvalitu našich služeb. Na každého MoroSystémáka a MoroSystémačku, kteří s námi tenhle trnitý rok prožili, jsme neskutečně hrdí.
Kde se vidíme za pět let
Letošní rok v ničem nenasvědčuje tomu, že jsme rok 2020 prožili v krizovém režimu. Je nás 130 a pořád rosteme, hradečtí MoroSystémáci dostali krásné nové kanceláře na Vančurově náměstí, daří se nám získávat projekty u nových a zajímavých zákazníků jako je Hestego, SAZKA, Solargis nebo PHC. I tak ale máme spoustu snů, které bychom do našich dvacátých narozenin chtěli stihnout.
Tím největším snem a motorem, který nás pohání ke stále lepším výsledkům, je naše vize 2026 a proměna způsobu, jakým spolu IT a byznys spolupracuje. Stále ještě kolem sebe vidíme neúspěšné projekty a nekvalitní IT výstupy. Byznys a IT spolu neumí mluvit, sledují různé cíle a často odchází ze spolupráce rozčarovaní. My přitom víme, že spolupráci jde nastavit tak, aby byla pro všechny zúčastněné příjemná a přinášela skvělé výsledky. Naše spolupráce se zákazníky jsou toho důkazem.
Tím největším snem a motorem, který nás pohání ke stále lepším výsledkům, je touha změnit způsob, jakým spolu IT a byznys spolupracuje.
První vlaštovku k naší Vizi 2026 jsme vypustili už v letošním roce, když jsme založili iniciativu No Paskvil Agile a vydali e-book plný tipů a triků, jenž zadavatelům i dodavatelům na praktických příkladech ukazuje, jak nastavit spolupráci, který povede k oboustranné spokojenosti s průběhem a hlavně výsledkem. Další vlaštovky chystáme. Víc vám zatím prozradit nemůžeme, ale slibujeme, že to bude jízda.