Nedávno jsme v našich brněnských kancelářích s potěšením přivítali Atlassian User Group Brno. Jako Atlassian Gold Solution Partner dlouhodobě podporujeme aktivity, které souvisejí s používáním a propagací nástrojů Atlassian. Pravděpodobně jedním z největších řešení v celé České republice je nástroj na řízení marketingových kampaní pro eBay, který vyvíjíme již čtvrtým rokem a který je postavený nad JIRA. Toto řešení již dávno přesáhlo naši republiku, a dokonce i Evropu. Právě vývoj velkých aplikací nad platformou Atlassian bylo téma posledního setkání Atlassian User Group Brno.

Vývoj velké aplikace

Vývoj robustní aplikace není jednoduchý. Účastníkům meet-upu jsme předali nejzajímavější a nejužitečnější zkušenosti z vývoje velké aplikace pro eBay. Hned na začátku prezentace jsme vysvětlovali a ukazovali, co to vlastně velká aplikace v JIRA je. Pro představu, v našem týmu pracuje na vývoji 20 lidí, v JIRA spravujeme více než 1 000 custom fieldy, využíváme více než 80 databázových entit a informace jsou uloženy zhruba na 140 tisících issues. Z důvodu zrychlení vývoje a omezení na straně JIRA již nepoužíváme pouze jeden plugin, ale máme doménu rozdělenou mezi čtyři pluginy. Řadu dalších informací máme uloženo mimo JIRA, kde využíváme řešení postavené na populárním frameworku Spring. Celkem naše aplikace obsahuje více než 200 tisíc řádků kódu.

Na co si dát pozor

Vzhledem k tomu, že se meet-upu účastnilo i mnoho vývojářů, ukázali jsme také, na co si dát pozor, když vyvíjíme velkou aplikaci (nejen) v JIRA. Poukázali jsme na to, jak řešit případné technické problémy při povýšení verze JIRA. Vysvětlili jsme si výhody a nevýhody rozdělení aplikace na jednotlivé pluginy a dotkli se i technických omezení na straně JIRA, se kterými je třeba při vývoji pracovat. Na názorných příkladech jsme předvedli řadu specifických problémů, na něž jsme v rámci vývoje narazili, včetně způsobů, jak jsme dané problémy vyřešili.

Diskuze a networking

Na závěr jsme ukázali také několik kuriozit z vývoje, jako například nutnost rozlišovat mezi userKey a userName, a předali jsme kolegům řadu doporučení ohledně správy custom eventů v JIRA. Poukázali jsme na lehce nepředvídatelné chování Java třídy pro vytvoření JQL dotazu při práci s datem. Po skončení padalo hodně dotazů, což nás těší. Nejzajímavější otázku jsme ocenili kšiltovkou již v novém brandu společnosti Atlassian, která je momentálně první a zatím jedinou v ČR. Gratulujeme! Po skončení jsme již tradičně setkali v diskusi nad občerstvením.

Zase někdy příště

Věříme, že tento meet-up nebyl zdaleka poslední. Sledujte náš web a Facebook a těšíme se na další akci.