Řeč je o digitální transformaci. Na to jak ji uřídit, proč investovat do strategie, nebo kdy se změnou raději počkat, jsme se zeptali našeho nejzkušenějšího strategického konzultanta Petra Anderleho.

Digitalizoval firmy od Anglie po Indii

Jaké transformační projekty máš historicky za sebou?

Celkem jsem vedl nebo se významně podílel na 20 transformačních projektech. Od Česka, přes Německo, Portugalsko, až po Velkou Británii a Indii. Pohyboval jsem se nejčastěji ve finančním sektoru (MONETA Money Bank, CYRRUS), v retailu (METRO AG), výrobním průmyslu (Smurfit Kappa), sportu (Benfica Lisabon), automotive i v oblasti e-commerce (eBay).

Kolik firem v ČR už podle tebe prošlo digitální transformací?

Odhadem je 20–30 %, které prošly hlubší transformací. Většina z nich jsou korporace, banky a telco, které už prošly dvěma nebo třemi vlnami transformace. Dalších 40 % firem se transformace dotkla nějakým dílčím způsobem (např. přes nový web, bez změny procesů). Střední a menší firmy teď stojí na rozcestí – buď se přizpůsobí novému digitálnímu prostředí, nebo ztratí svoji konkurenceschopnost.

K tvé práci patří nejen konzultace, ale také návrh strategie digitální transformace. Jak moc považuješ strategii za důležitou?

Bez strategie se často digitální transformace změní v nekonzistentní sadu projektů bez vzájemné synergie. Výsledkem tak bývají pouze dílčí digitalizace procesů, které se však nijak viditelně neodrazí v efektivitě, či ji dokonce sníží. Ukázkovým příkladem jsou některé digitalizační projekty státní správy. Mnohdy u nich dochází pouze k překlopení z papírové do digitální podoby, přičemž složitost procesu se pro uživatele nezmenší, čas na zpracování se úředníkům nezkrátí a ještě je třeba navíc dalších lidí dedikovaných na údržbu systému.

Nakonec tak přichází zklamání – spousta vydané energie, ale málo vygenerované hodnoty. Přitom s dobrou strategií a při jejím dodržování během realizace může být výsledek transformace přesně opačný.

Miliony do strategie nesmí být vyhozené peníze

Kolik strategie typicky stojí?

Z mé zkušenosti se cena strategie pro střední firmu může dostat až k 5 milionům Kč. Pro velké firmy se pak náklady mohou pohybovat ještě ve vyšších částkách, jelikož se bavíme o mnohem větší komplexitě. Vždy záleží na konkrétním případu.

Digitální transformace firem je investice, kterou firmy vynakládají proto, aby se jim v budoucnu lépe dařilo. Je to drahá a náročná věc často v rozsahu desítek až stovek miliónů korun. U největších korporací se jedná o jednotky až desítky miliard investovaných nejen do IT řešení.

Jako každá investice se i tato musí vrátit. A právě strategie s tímto úkolem zásadně pomáhá. Strategie digitální transformace není pouhý seznam IT řešení, které je třeba aktualizovat nebo vyměnit. Ale zejména jasně a jednoznačně pojmenované cíle digitální transformace s předpokládanými náklady a vypočítanou návratností.

Co si pod takovou strategií můžeme představit?

Do typické strategie digitální transformace patří primárně tyto kapitoly:

  • Analýza současného stavu
  • Formulace cílové vize
  • Definování cílů a KPI/OKR
  • Návrh roadmapy změn
  • Prioritizace iniciativ
  • Technologické a datové doporučení
  • Pojmenování dopadů na procesy a lidi
  • Kalkulace návratnosti investice (ROI)

V principu je to tedy detailní dokument, pokrývající (dle potřeby) v různou míře detailu každou z těchto částí.

Měníme digitální ekosystém Cyrrus

Můžeš nám své zkušenosti s tvorbou strategie popsat na nějakém konkrétním příkladě?

V roce 2023 nás oslovila firma CYRRUS s potřebou modernizace jejich zastaralého ekosystému, který jim bránil v plánovaném růstu. Sestavili jsme tým a zákazníka provedli analýzou a návrhem digitální strategie řešící čtyři základní byznysové potřeby:

  1. Nahradit nevyhovující core systém.
  2. Provést úpravy ICT ekosystému pro větší efektivitu řízení obchodu a práce makléřů.
  3. Eliminovat nadbytečné manuální práce a automatizovat je
  4. Připravit ICT prostředí na expanzi na zahraniční trhy.

Na základě tohoto zadání jsme provedli analýzu současného stavu a navrhli tři možné scénáře řešení, ze kterých si zákazník po zvážení výhod a nevýhod vybral výsledné.

Součástí našeho návrhu byla architektura výsledného ekosystému, roadmapa dodávek, cenová kalkulace na vývoj, licence, provoz a zvážení návratnosti investice a naše doporučení na vhodnou variantu. Výsledné řešení je postavené na head-less systému FA Solutions a na míru vyvinuté nadstavbě v podobě uživatelského rozhraní a ekosystému dalších aplikací stejně tak jako pomoc s vybudováním interního týmu CYRRUS, který bude v budoucnu o digitální ekosystém pečovat, rozvíjet ho a provozovat jej.

Strategická práce v hodnotě 1,5 mil. Kč pak vyústila v tvorbě digitálního ekosystému v hodnotě 60 mil. Kč.

Změna vždy potřebuje odvahu a ambasadory

Jak se ti daří překonávat odpor vůči transformaci uvnitř organizace?

Klíčem je komunikace a zapojení klíčových lidí. Třeba v projektu pro METRO AG jsme zavedli lokální ambasadory v každé zemi, kteří pomáhali šířit změnu. Důležité je také rychle ukázat „quick wins“ – tedy malé úspěchy, které pomáhají vybudovat počáteční důvěru.

Pro lidi ve vedení je zase naprosto naprosto zásadní jasně navázat transformaci na firemní cíle a definovat její kroky tak, aby tyto cíle podporovaly. A každou případnou úpravu strategie vždy testovat touto optikou.

Kdy transformace končí?

Transformace není jednorázová akce. Je to dlouhodobý proces, který má své fáze. Můžeme ho ohraničit dílčími cíli, jako např. „digitalizace akvizice zákazníků“, ale celkově jde o vytrvalé přizpůsobování se novým očekáváním zákazníků a obrovským skokům v technologiích, které v poslední době zažíváme.

V jakém případě bys digitální transformaci nedoporučoval podstoupit?

Pokud firma není ochotná změnit své procesy, projít si změnou, je lepší s transformací počkat. Jinak se investují miliony do technologie, která zůstane ležet ladem. Je pak ovšem otázka, jestli k ochotě změnit se daná firma dozraje včas, nebo jí její lpění na starých pořádcích dřív zlomí vaz.