Cosi se z celého humbuku kolem AI za posledních několik měsíců vytratilo. O zapojování copilotů do vývoje softwaru se mluví na každém kroku. Firmy hledají cesty, jak si rozšířit know-how nebo jak k využívání umělé inteligence přimět více svých zaměstnanců. Možná chodíte na webináře a hledáte školení pro své programátory. Vyskakují na vás reklamy, jak za vás AI vyplní pracovní kalendář a zvýší produktivitu.
Co tomu podle nás chybí? Hravost. V mnoha případech se začala vytrácet hravost, se kterou jsme AI poprvé objevovali. Pamatujete, jak jsme si rok zpátky posílali ne příliš dobré básničky a vtipy vygenerované přes ChatGPT? Vybavíte si první obrázky, které jste vytvořili díky DALL·E 3?
V MoroSystems je ale řada lidí, kteří se díky umělé inteligence dál baví. Třeba při hraní deskovek. A tento přístup jim pomáhá i v běžné práci.
Senior vývojář a architekt Martin Dulák zbožňuje deskové hry. Díky AI nástrojům ale některé z nich získaly úplně nový rozměr. Duli (jak v MoroSystems Martina přezdíváme) si s oblibou zahraje deskovku ze světa Marvelu, která ale sama o sobě nemá příběh. Na druhou stranu nabízí nepřeberné množství herních kombinací.
Absenci příběhu ale Duli vyřešil díky AI, která mu vytvoří unikátní zážitek pro jakoukoliv herní variantu. „Sepíšu za koho hraju a proti komu. To všechno nahraju do ChatGPT, kterému zadám, aby využil znalost veškerých komixů Marvelu. Ono je pak schopné udělat sofistikovaný příběh, proč zrovna tento hrdina útočí na toho druhého. Mají spolu nějakou historii, například si před 20 lety způsobili nějakou křivdu.”
Atmosféra lusknutím prstu
Takto na míru vytvořený příběh si ale nepředčítá sám. Opět do hry zapojí umělou inteligenci, tentokrát nástroj PlayHT. „Líbilo se mi, že obsahuje i plán zdarma. Uměl jsem navíc specifikovat, že chci hlas, který předčítá dramaticky a podobně. Do pozadí ještě pustím Two Steps From Hell. Jede to pět minut, skvělé naladění do příběhu. Pak už hrajeme,” popisuje epické navození atmosféry Duli.
Připravili jsme s Dulim konkrétní zvukovou ukázku 🔊👇
Nápad přitom přišel z čista jasna, když o hře vyprávěl svým známým. Nejedná se podle něho přitom o nic sofistikovaného. „Je dobré sledovat, jaké nástroje vznikají. Vím, že umí udělat hlas. Vím, že umí udělat video. Nevadí, že v tuto chvíli přesně netuším, jak ho využít.”
Duli se svým týmem na hackathonu v MoroSystems například testoval, jak nad některými aplikacemi využívat vlastní data spolu s AI. Implementace umělé inteligence totiž s sebou nese spoustu technických rámců, které jsou často pro běžného programátora novinkou, přibližuje Duli: „Vektory, Cosinova similarita, Retrieval Augmented Generation. Když jde člověk do detailů, tak ho pak častěji napadají věci, které může propojit.” Ladit umělou inteligenci na svých datech je při pochopení základních stavebních kamenů LLM modelů podle Martina Duláka snadné.
Když hráč vstoupí na…
Proto nelenil a zapojil AI a custom data do své už zmiňované záliby – deskových her. Se svými kolegy vytvořil aplikaci s výkladem pravidel jednotlivých deskovek, které často hrají. Aplikace pomáhá v případech, kdy si kluci a holky neví při složitých situacích rady. „Ve hrách, které mají 20 a více stran pravidel, se můžeš snadno dostat do takzvaných edge cases,” vysvětluje vznik myšlenky Duli.
Edge cases jsou třeba případy, kdy si hráči nejsou 100% jistí, jaké akce mají v tu danou specifickou chvíli přednost a podobně. „Já chci jakoukoliv hru hrát správně. Jsem člověk, který si prochází v pravidlech řádek po řádku, a i přesto se mi často stává, že se do těchto situací dříve či později dostaneme.”
Doposud tyto případy řešil Duli se svými přáteli následovně. Zapnul internet a začal googlit odpovědi. Na stránkách jako Board Game Geek pak hledal kombinaci situací, které ve hře nastaly. „Je to poměrně zdlouhavé, hledáš to v textu, lidé se tam dohadují. Někdy tam přispěje sám autor hry. Častokrát to tak ale není. Potom musíš hledat v takzvaných erratách (seznam chyb nebo upřesnění v pravidlech), což je další PDFko. Trvá to.” A čím složitější deskovka, tím je podle Duliho hledání složitější.
V hlavách se tak z reálné potřeby zrodil nápad pro zapojení AI. Custom data v podobě kompletního znění pravidel konkrétní hry naše parta nadšenců do deskovek rozdělila na menší části a „nalila” do AI.
Poté se jí začali ptát na jednotlivé situace ve hře. „Když si vezmeme nějakou vojenskou deskovku, tak se můžeme zeptat, jestli jako Francouz můžu proti Angličanům udělat tu či onu konkrétní akci. Umělá inteligence si je schopna z první stránky najít informace o Francouzích a z poslední informace o konkrétní akci. Potom je spojí a domyslí, jaký je výklad pravidel.”
Dál za horizont
To je ale jen první verze aplikace. V dalších fázích zvažuje Duli s kolegy napojit errata a FAQ, které vydavatelé už zveřejnili. Zároveň jsou schopni výklad pravidel se zmiňovaným Board Game Geek propojit online. Umělá inteligence by zvládla procházet i jednotlivá fóra. „Můžeš si tam hrát s prioritou. Řekneš AI, že pravidla ber jako hodně důležitá. Pokud v nich nenajdeš odpověď, běž se podívat na fóra. Vezmi do úvahy, kdo příspěvek píše. Je to vydavatel hry? Ve výsledku si můžeš hrát s tím, jak seriózně a gramaticky správně je informace napsaná.”
Výklad pravidel není úkol, který by tým vývojářů dával dohromady několik týdnů nebo snad měsíců. Aplikaci měli hotovou za pár hodin. A u ní to podle Duliho nekončí. MoroSystems už nyní pracuje na projektech, které obdobné funkce nad vlastními daty využívají.
S AI si nehrají pouze seniorní vývojáři. K MoroSystems se letos připojil junior programátor Tomáš Janečka, který třetím rokem tvoří svou vlastní hru. Umělá inteligence jeho karetní deskovou hru s pracovním názvem Heroes přibližuje mílovými kroky k úspěšnému vydání.
Ledové komety a klubka hadů
Princip Heroes je jednoduchý. Na začátku si vyberete hrdinu se zaměřením na určitý typ magie nebo boj – druid, mág, rytíř a další. Pomocí karet a pohybu po aréně se snažíte porazit nepřátelského hrdinu. Vytváříte na bojišti jednotky, chytře využíváte terén a silné stránky vašeho hrdiny.
„Heroes je inspirovaná karetními hrami Bang, Magic the Gathering a Hearthstone. Nesmím ale opomenout ani Dotu 2,” přibližuje Tomáš a ukazuje jednotlivé typy kouzel a jednotek, které v balíčcích šesti různých hrdinů můžete najít. Kartám vždy dominuje obrázek. Nechat si malovat každou kartu zvlášť by ale bylo drahé a časově náročné.
„Dnes jsou AI nástroje rozšířené a často v alespoň omezené míře zdarma. Já si v nástroji Artflow vygeneruji pomocí promptu předlohu, ze které potom vycházím při vytváření podobných obrázků.” Ty tak relativně snadno drží jednotný vizuální styl i barvy. Pro jednoho hrdinu potřebuje Tomáš vytvořit 14 různých obrázků. Vygenerovat ale musí zhruba 60 variant, než je s výběrem spokojený.
„Za týden jsem udělal obrázky pro šest různých hrdinů. To by grafik určitě nezvládl. Není to tak kvalitní jako od designéra, ale na prototypování je to skvělé. Je to navíc extrémně levné, v tomto případě úplně zadarmo. Pomocí nástroje nanDeck si je připravím v počítači, vytisknu, nařežu a můžu hrát.”
Nejsem vůbec kreativní
S příběhem postav pomáhá ChatGPT. „Na toto nejsem vůbec kreativní. Bez něho by mi to vůbec nešlo. Potřeboval bych k sobě dalšího člověka a to jsou čas i peníze navíc. Já napíšu tři odstavce a hned ho můžu konzultovat při hraní,” dodává Tomáš, který v tuto chvíli ladí primárně hratelnost a mechaniky celé hry.
Tomášovým cílem je hru jednou vydat. Letos alespoň v oficiální Beta verzi. Díky AI nástrojům je k němu blíž, než si před třemi lety myslel. „Můžu přemýšlet o krok dál. Díky AI udělám řadu kroků, které by mě jinak brzdily. Takový marketing půjde o mnoho snadněji. Každé video na sociální sítě půjde daleko rychleji. Já tu postavu umím rozhýbat, dát jí hlas. Pro mě jako negrafika je to extrémní pomoc.”
Ve volném čase proto vytváří vlastní krabičky a obaly na karty i hru samotnou. Experimentuje i s nástroji, které dokážou z 2D obrázku postavy navrhnout model, který je kompatibilní s 3D tiskárnou. Snadno tak vytiskne figurky do své hry.
„Každý má nějaké nápady, které by mohl zhmotnit. Vždy bylo ale potřeba udělat velký skok. Jenže AI tu propast zmenšila,” uzavírá Tomáš Janečka. A proto se nebojte tvořit, hrát si a poznávat sílu AI nástrojů. Můžou to pro vás být kroky k sofistikovanějšímu zapojení umělé inteligence do vašeho byznysu. Kroky směrem k inovacím a růstu.