Jaro 2020 je období, na které budeme asi se smíšenými pocity dlouho vzpomínat. Rok, který začal jako každý jiný se najednou překlopil v rychlý spád nečekaných změn. Je polovina května a my se pomalu začínáme vracet do kanceláří. Tohle je článek, který nám připomene, jak to u nás vypadalo v době s označením Covid-19.

Přesun na home office 3,2,1…teď

Situaci jsme vyhodnotili pár dní před vládním nařízením. Pokyn zněl jasně – chceme se vší odpovědností přispět k zastavení šíření viru a od zítřka budeme všichni pracovat ze svých domovů. Toto platilo pro všechny 4 kanceláře v – Brně, Praze, Hradci i Bratislavě. Domů jsme si mohli vzít vše, co potřebujeme k práci. Monitor, klávesnici, pohodlnou pracovní židli, nebo klidně komplet celé pracovní místo. Každý si mohl vybavení hned odnést nebo se pro něj později zastavit. Komu něco pro práci z domu chybělo, mohl se obrátit na náš super Back Office a vždy se našla cesta, jak vybavení zajistit a doručit.

rgboffice - Michal Sukupčák
Michalova rgb home office.

100 % remote během jediného dne

Pro nás, jakožto bandu lidí, kteří jsou zvyklí se denně vídat a povídat si, nebyla taková nečekaná separace nic moc příjemného. Společenský kontakt nám pochopitelně chyběl snad od prvního dne. Při hovorech s kamarády nebo příbuznými z jiných firem nám ale brzy došlo, jak dobře na tom jsme. 

Zjistili jsme, že běžně nastavená míra svobody a podmínky práce v MoroSystems našim týmům zcela umožnila spolupracovat vzdáleně, aniž by se kvalita výsledků změnila. Nenastala situace, že by se z důvodu přechodu na remote musela část práce pozastavit. Jak jsme se později dozvěděli z průzkumu datové snídaně LMC, tento luxus mají zaměstnanci pouze 20% firem na trhu. 

malej cert chce byt u vseho - Miloš Zikmund
Náš Team Leader Miloš má nového asistenta.

„Zapni si mikrofon“ aneb nástroje, díky kterým to šlo

„Sorry, vypadlo mi to…“, „Zapni si mikrofon…“, „Kde to sedíš?“, „Co to tam je za tebou na zdi?“. Asi každý, kdo v poslední době pracoval z domu poznává tyto hlášky. Remote práci nám ulehčila řada už dlouhodobě zavedených nástrojů, které jsme v této situaci docenili dvojnásob. V první řadě to jsou nástroje pro týmovou spolupráci na projektech z rodiny Atlassian, jako je JIRA a Confluence nebo náš nejrychlejší komunikační kanál, Slack. 

Jako doplněk nám výborně sloužil G Suite, který nám dal možnost setkávání v menším i hojném počtu přes Google Meet. Za posledních pár týdnů jsme objevili i užitečná rozšíření jako Grid View (abychom se viděli všichni pohromadě na jedné obrazovce) nebo Nod – Reactions for Google Meet, (pomocí kterého můžeme reagovat smajlíkem nebo se přihlásit o slovo). Ocenili jsme taky bezplatné zpřístupnění funkce nahrávání pro ty, kdo se nemohli zrovna připojit. 

MoroSystems eBay Google Meet 2020
eBay tým si sdílel kvartální vyhodnocení.

Jak se nezbláznit v karanténě

Situace preventivní karantény samozřejmě neznamenala jen přepnutí z osobních setkání na videocally, ale přinesla i spoustu nepříznivých vedlejších jevů včetně stresu, pocitu nejistoty, dělení času mezi práci a pečování o děti. Naštěstí se našly cesty, jak si situaci zpříjemnit. Kromě pravidelných virtuálních káviček a svačinek jsme uspořádali třeba soutěž o nejlepší fotku z home office v několika kategoriích jako: nejlepší domácí outfit, nejzajímavější pracovní místo nebo nejsnaživější zvířecí pomocník (což se ve finále rozšířilo i na děti).  V době karantény odpadla možnost chodit společně na obědy a spousta z nás se doma dostala do kulinářské paralýzy. Na Slacku tak spontánně vznikl kanál s názvem #cobudemevarit, kde jsme si začali sdílet inspiraci (a dodávat si odvahu) s domácími recepty. Krom toho jsme si sdíleli celý seznam užitečných tipů a triků na téma „jak se nezbláznit v karanténě“, což dopadlo dlouhou řadou komentářů s doporučeními na nejrůznější seriály na Netflixu, HBO i v archivu České televize. 

Martin příspěvek do soutěže
Potvrzujeme, že v karanténě se nikdo z MoroSystémáků nezbláznil (ani Martin).

All hands přes obrazovku

Velké téma je u nás komunikace a tok informací napříč celou firmou. I to bylo v době korona krize nutné vyřešit v netradičním formátu oproti společným setkáním v zasedačce s chlebíčky, na které jsme byli doteď zvyklí. Jednou za čtrnáct dní nás všechny pozval Tomáš (CEO) na All hands přes Google Meet. Během hodinky nám řekl všechno o tom, jak si firma vede a jaké jsou prognózy nejbližší budoucnosti i delšího výhledu. Přes Sli.do jsme mohli zeptat na cokoliv a Tomáš na naše dotazy hned odpověděl. 

Byly chvíle, kdy to nevypadalo úplně růžově a věděli jsme, že je třeba se připravit i na úsporná opatření a černé scénáře. V tuhle chvíli jsme poznali, co doopravdy znamená naše kultura založená na lidech a vztahy vybudované na důvěře. Od začátku bylo záměrem udržet tým MoroSystémáků pohromadě a neházet nikoho přes palubu. 

MoroSystems kvartální All hands 2020
Kvartální All hands v dubnu 2020

V těžkých časech se pozná to důležité

V době krize se ukáže, jestli firma stojí pevně na svých hodnotách, nebo jsou to jen prázdná slova na papíře. Jestli firma postavená na lidech za svými lidmi opravdu stojí. Viděli jsme kolem sebe, že ne každá IT firma uměla nabídnou stabilní prostředí a otevřenou komunikaci o změnách. V krizi se ukázalo, že hodnoty MoroSystems jsou opravdové a my si toho moc vážíme. Ještě to není za námi, ale už teď víme, že to bude zážitek, který nám přinesl nové zkušenosti, rituály, způsoby komunikace a především samotný pohled na práci a firmu MoroSystems jako takovou. A věříme, že za nějakou dobu se za obdobím s hashtagem Covid-19 ohlédneme už jen jako na malou překážku na cestě za naší vizí.